Interview met Jorrit Heinen
Net als de ontwikkeling van Delfts blauw, was het ontstaan van Heinen Delfts Blauw een doorlopend proces. Een groei die op natuurlijke wijze ontstond door talent, dromen en een grote dosis lef. Door het samenkomen van de juiste mensen, op de juiste momenten, nam het familiebedrijf een vogelvlucht en spreidde het zich uit als een blauwe verfvlek over de wereldbol. CEO Jorrit Heinen blikt terug op dat prille begin en de inspirerende en uitdagende vijftig jaar die daarop zouden volgen.

Schilderen in de vissershaven
“Als we dan toch een datum moeten kiezen voor hét begin van Heinen Delfts Blauw, dan zou ik zeggen: 1975 tijdens één van de allereerste edities van de Spakenburgse Dagen”, begint Jorrit zijn verhaal. “Mijn ouders pakten de auto vol met vazen en schilderspullen om op de markt in de vissershaven te verkopen. Het schilderwerk van mijn vader was zo populair dat hij in augustus aanvragen kreeg waarmee zijn kalender vol zat tot aan de kerstperiode. Hij kreeg zelfs verzoeken om klederdracht te beschilderen!” Om zijn vader te helpen én om zelf een leuk zakcentje te verdienen, besloot zoon Jorrit om ook te gaan schilderen.
Eerste winkel Prinsengracht
“Mijn vader schilderde aanvankelijk taferelen in de Aziatische Imari-stijl, maar hij ging zich al snel verdiepen in de Delfts blauwe schilderkunst. Hij begon een klein atelier in Putten en moest zelf het hele productieproces van Delfts blauw aardewerk uitzoeken. Van het maken van ontwerpen, de kenmerkende schilderstijl, tot het glazuren en het bakken van het aardewerk. Zijn vakmanschap ontwikkelde zich snel en dankzij de hoge kwaliteit van zijn werk weten klanten uit heel Nederland het kleine atelier in Putten te vinden.” Wanneer Jorrit een zelfgemaakt bord verkoopt voor 25 gulden, ontwaakt de handelsgeest in hem. “Mijn vader had wel door dat ik naast het schilderen vooral ook wilde ondernemen. Mijn betrokkenheid bij zijn werk was voor hem een stimulans om serieus werk te maken van zijn uit de kluiten gegroeide hobby en op een dag zei hij tegen mij: ‘we moesten maar eens een pandje zoeken in Amsterdam.’ Voor mij begon mijn carrière toen pas echt. In 1985 kochten we het winkelpandje aan de Prinsengracht in Amsterdam en ik vind het erg bijzonder dat deze winkel na al die jaren nog steeds onderdeel is van ons bedrijf.” Terwijl vader en zoon aan het werk zijn in hun nieuwe onderkomen kijken passanten mee bij hun werkzaamheden en nieuwsgierige toeristen vinden dit prachtig. De verkoop van hun aardewerk groeit nog harder.

Aardewerkproducent op wereldtoneel
De dagen van de idyllische markt in de vissershaven liggen nu ver achter het bedrijf. Inmiddels heeft Heinen Delfts Blauw meerdere winkels op absolute A-locaties in Amsterdam, Delft en Putten. Het bedrijf is ook internationaal gegaan met schitterende winkels op Curaçao, Bonaire, in de Verenigde Staten en heeft eigen fabrieken in Nederland en China. Ook de webshop heeft een flinke metamorfose ondergaan en speelt op hoog niveau mee met de andere winkels. “Ik ben ooit begonnen als plateelschilder, maar inmiddels mag ik leiding geven aan een bedrijf met meer dan honderd medewerkers. Mijn rol is enorm veranderd door de jaren heen en gelukkig mocht ik dit met vallen en opstaan leren. Mijn vader is inmiddels niet meer betrokken bij het bedrijf vanwege zijn hoge leeftijd, maar hij vindt de groei geweldig en hij kan daar ook vol trots over vertellen. De schaalvergroting kon hij niet altijd overzien. Het liefste bleef hij gewoon lekker schilderen.” Met de groei van het bedrijf, nam natuurlijk ook de groei in collecties toe. “In het begin verkochten we alleen ons eigen handschilderwerk, later vulden we dit aan met schilderwerk van andere merken, maar inmiddels verkopen we alleen nog onze eigen collecties. Deze collecties ontwikkelen we zelf of samen met getalenteerde Nederlandse designers zoals Romy Kühne en Debbie Wijskamp. Hierdoor hebben we nieuwe doelgroepen weten te bereiken, maar onze handgeschilderde collectie blijft ons paradepaardje.”
"Ik ben ooit begonnen als plateelschilder, maar inmiddels mag ik leiding geven aan een bedrijf met meer dan honderd medewerkers"
Rebels Delfts blauw
De veranderende koers van het bedrijf is soms best spannend geweest. “Heinen Delfts Blauw is altijd al een beetje rebels geweest. Tegen de stroom in zijn we succesvol geworden en dat is eigenlijk synoniem geworden voor ons bedrijf. Terwijl vooral in Gouda en omstreken alle aardewerkfabriekjes sneuvelden, groeide ons bedrijf. We hadden eigen retail op strategische toeristische locaties, terwijl in Nederland Delfts blauw toen nauwelijks populair was.” In coronatijd werd Jorrit gedwongen om ingrijpende beslissingen te maken voor de toekomst. “Ons verdienmodel in toerisme viel tijdens de pandemie volledig stil. Onze fabriek de Delftse Paauw heeft de coronacrisis helaas niet overleefd en het deed pijn om hier afscheid van te moeten nemen. We besloten toen om versneld aansluiting te maken bij de Home & Living markt, om ons te richten op de Nederlandse klant in plaats van het toerisme. Het was een risicovolle keuze, maar het kon niet anders en het heeft ons uiteindelijk gebracht waar we nu staan. De pandemie was geen leuke tijd, maar ik blijf altijd denken in kansen en mogelijkheden. Dat is het leuke aan ondernemen en daarom is Heinen Delfts Blauw ook zo’n leuk bedrijf geworden. We hebben veel talent aan boord en alleen door de inzet van al ons personeel is het mogelijk om verder te groeien en te dromen.
Nieuwe tradities maken
Delfts blauw is weer razend populair in de Nederlandse huishoudens. “We hebben gewoon een prachtig mooi product. Delfts blauw is een bijzonder cultureel erfgoed geworden omdat landen en haar inwoners zich identificeren met een product. Iets tijdloos en herkenbaars wat deel uitmaakt van een gezamenlijke geschiedenis. Veel landen hebben een eigen keramiektraditie en wij mogen trots zijn op ons Delfts blauw. Ik zie het als mijn missie om ervoor te zorgen dat Delfts blauw relevant en actueel blijft door de tijd heen. We willen het ambacht levend houden en Delfts blauw ook voor de komende generaties interessant houden. Daarom ook ons motto: creating new traditions. Voor mij persoonlijk betekent dit dat ik het levenswerk van mijn vader verder mag uitrollen. Als ook de nieuwe generatie daar verder inhoud aan gaat geven, dan vervult me dat met enorme trots.”